Rekordvekst for Footprint

Det siste drøye året har Footprint gått fra 9 til 22 ansatte – og doblet resultatet. – 2021 var først og fremst en vekstreise for oss, sier byråleder Øyvind Vederhus til Kampanje.

Footprint har gått fra 9 til 22 ansatte det siste året.

Norges så langt eneste rene klimabyrå ble etablert i 2016, men det var i fjor veksten virkelig tok av. Nå står toneangivende selskaper som Orkla, Coca-Cola, Ruter, Nel og Widerøe på en kontinuerlig voksende kundeliste. Fra 2020 til 2021 økte omsetningen med nesten seks millioner kroner og landet på 24,3 millioner. Driftsresultatet gikk fra 0,6 til 1,2 millioner kroner i samme periode.

– Vi har doblet antall rådgivere og vokst betydelig i omsetning samtidig som vi driver lønnsomt. Men aller viktigst er at folka våre raskt finner seg til rette både i kulturen vår og ute hos kundene, sier Vederhus til Kampanje.

Betydelig etterspørsel etter klima- og bærekraftsrådgivning

Vederhus ramser opp følgende grunner til den eventyrlige veksten:

– Det er en betydelig og økende etterspørsel etter klima- og bærekraftsrådgivning, som vi responderer på ved å både hente flere flinke folk og kontinuerlig tilpasse tjenestespekteret vårt etter behovene i markedet. Vi la inn et girskifte som gjør at vi nå bistår hele veien fra modenhets- og vesentlighetssanalyser til klimaplan og bærekraftstrategi, markedsposisjonering og operativ kommunikasjon. Denne bredden er vi alene om å kunne tilby, og kundene våre responderer godt på at vi kan bistå med å navigere gjennom den grønne omstillingen til lønnsomme posisjoner, sier Vederhus.

Footprint-sjefen ser heller ingen grunn til at veksten skal stoppe opp.

­- Målene i Parisavtalen krever økt omstillingstakt i næringslivet. Med den tempoøkningen vi ser, vokser bare behovet for gode analyser og treffsikker strategisk rådgiving. Vi ser ingen signaler om at dette skal avta, sier Vederhus og legger til at etterspørselen er så stor at flere navn er på vei inn dørene.