Klimanytt
FNs Klimapanel: Det er fortsatt håp!
Den tredje delrapporten i FNs klimapanels sjette hovedrapport er nå lansert. Vi har trukket ut noen sentrale poeng:
-
Alt du trenger å vite om Åpenhetsloven
Åpenhetsloven ble innført 1. juli 2022. Det innebærer at i underkant av 9000 selskaper må gjennomføre og redegjøre for aktsomhetsvurderinger knyttet til menneskerettigheter. Les mer om hvem som omfattes av Åpenhetsloven, og hvordan du kommer i gang med arbeidet.
Les mer -
Når er du egentlig klimanøytral?
Begreper som klimanøytral, karbonnøytral og netto null blir stadig mer brukt i kommunikasjonen rundt klimatiltak – fra både stater og selskaper. Men hvis du skal bruke disse begrepene, bør du være sikker på at bedriften din lever opp til kravene.
Les mer -
Skal bli Norges ledende selskap for grønn omstilling
Digitalisering og bærekraft er to megatrender. Når Footprint og Norges ledende konsulenthus innen digitalisering, Sopra Steria, slår seg sammen, er ambisjonen å bli ledende på bærekraftrådgivning i Norge.
Les mer -
Skal alle med?
Espen Barth Eides beskrivelser av «dyp dekarbonisering» og «transformativ endring» er poesi i mine og manges ører. Men omstillingen vil skape et A- og B-lag, med mindre smarte løsninger gjør det enkelt og attraktivt å jobbe systematisk med bærekraftig omstilling.
Les mer -
Større risiko for grønnvasking etter Glasgow
Et ras av selskaper setter seg mål om «klimanøytral» og «netto null»-utslipp, men det kan i realiteten være grønnvasking. Å smykke seg med diffuse begreper hjelper lite – konkrete utslippskutt på kort sikt er det som teller nå.
Les mer
-
FNs naturavtale er vedtatt!
19. desember fikk vi en ny global naturavtale signert av 196 land. Avtalens mål er å eskalere ambisiøse globale lovverk, samt mobilisere finansiering for å verne naturressurser og biologisk mangfold – både fra offentlig og privat sektor.
Les mer -
Enkelt forklart: Hva er Scope 1, 2 og 3?
For å få oversikt over klimagassutslippene knyttet til din virksomhet, og hvilke tiltak som skal til for å redusere dette, kreves det et klimaregnskap. Dersom du tar i bruk den vanligste standarden for klimaregnskap i dag, vil du fort bli introdusert for begrepene Scope 1, 2 og 3.
Les mer -
ESG og bærekraft – to sider av samme sak
Det er lett å bli forvirret av begrepene som brukes når næringslivet snakker om hvordan de tar hensyn til miljø og sosiale forhold. Noen vil ta samfunnsansvar, andre vil være bærekraftige, og de siste årene har flere og flere begynt å omtale det som arbeid med «ESG».
Les mer -
ESG for dummies
– ESG-rapportering viser ikke hvorvidt en bedrift er bærekraftig eller ikke. Det viser snarere hvor flinke de er til å dokumentere bærekraftsarbeidet, forteller bærekraftsrådgiver Malin Elida Skeie.
Les mer -
Arendalsuka 2022: – Bærekraft er ikke lenger for de spesielt interesserte
Den grønneste Arendalsuka noensinne er vel gjennomført, og det er ingen tvil om at viljen til grønn omstilling står sterkt i norsk næringsliv.
Les mer
-
Tidligere byråd Rasmus Reinvang har blitt en del av Footprint!
Etter å ha jobbet med miljø- og bærekraftig utvikling i over 20 år, er tidligere byråd for byutvikling i Oslo, Rasmus Reinvang, klar for å hjelpe norske virksomheter med grønn omstilling fra kontoret til Sopra Steria. Rasmus går inn i stillingen som seniorrådgiver for politikk, samfunn og strategi, og blir en del av politikk-teamet til […]
Les mer -
Nye stjernesigneringer i Footprint
Tempoet i det grønne skiftet øker, og Footprint fortsetter vekstreisen som en del av Sopra Steria. Nå hentes Johanne Kjuus, bærekraftsjef i Orkla Foods, og Torbjørn Rodt fra DNB for å styrke kapasiteten innen strategisk bærekraftsrådgiving. Johanne Kjuus kommer fra stillingen som bærekraftsjef i Orkla Foods Norge, og begynner i Footprint fra 1. januar. Her […]
Les mer -
Grønne kurs og kompetansebygging
En stor grønn bølge har truffet norsk og internasjonalt næringsliv. For bedrifter er det viktigere enn noen gang å snu seg rundt, bli med på omstillingen og sikre grønn konkurransekraft. Kom skikkelig i gang med våre kurs i bærekraft!
Les mer -
Footprint henter fem nye rådgivere
Vi fortsetter veksten etter å ha doblet omsetningen fra i fjor. Denne gangen med nye rådgivere fra The Economist, MDG, Schibsted, Coor og Design Container.
Les mer -
Rekordvekst for Footprint
Det siste drøye året har Footprint gått fra 9 til 22 ansatte – og doblet resultatet. – 2021 var først og fremst en vekstreise for oss, sier byråleder Øyvind Vederhus til Kampanje.
Les mer