Klimanytt
FNs Klimapanel: Det er fortsatt håp!
Den tredje delrapporten i FNs klimapanels sjette hovedrapport er nå lansert. Vi har trukket ut noen sentrale poeng:
-
Skal bli Norges ledende selskap for grønn omstilling
Digitalisering og bærekraft er to megatrender. Når Footprint og Norges ledende konsulenthus innen digitalisering, Sopra Steria, slår seg sammen, er ambisjonen å bli ledende på bærekraftrådgivning i Norge. Sammen vil de bidra til at norske virksomheter klarer å nå klimamålene frem mot 2030. – Vi vet at den grønne omstillingstakten må økes kraftig de neste […]
Les mer -
Skal alle med?
Espen Barth Eides beskrivelser av «dyp dekarbonisering» og «transformativ endring» er poesi i mine og manges ører. Men omstillingen vil skape et A- og B-lag, med mindre smarte løsninger gjør det enkelt og attraktivt å jobbe systematisk med bærekraftig omstilling. Av Beate Nossum. I en interessant kronikk i E24 beskriver klimaministeren mekanismene som allerede treffer […]
Les mer -
Når er du egentlig klimanøytral?
Begreper som klimanøytral, karbonnøytral og netto null blir stadig mer brukt i kommunikasjonen rundt klimatiltak – fra både stater og selskaper.
Les mer -
Større risiko for grønnvasking etter Glasgow
Et ras av selskaper setter seg mål om «klimanøytral» og «netto null»-utslipp, men det kan i realiteten være grønnvasking. Å smykke seg med diffuse begreper hjelper lite – konkrete utslippskutt på kort sikt er det som teller nå. Netto null har lenge vært et buzzord, og det toppet seg nå i Glasgow. I slutterklæringen fra klimatoppmøtet ble det slått fast at […]
Les mer -
COP26: Klimatoppmøtet i Glasgow kort oppsummert
FNs 26. klimatoppmøte, COP26, ble holdt i Glasgow de to første ukene av november. Møtet var det viktigste siden klimatoppmøtet i 2015, da Paris-avtalen ble inngått. Vår seniorrådgiver Anne Karin Sæther var til stede i Glasgow under COP26. Her oppsummerer hun de 5 viktigste punktene fra klimatoppmøtet: 1. 1,5 grader er det nye hovedmålet På […]
Les mer
-
Nå har mediebransjen fått egen bærekraftsveileder
I samarbeid med Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening lanserte Footprint nylig sin bærekraftsveileder for mediebransjen, med rådgiverne Trine Skei Grande og Benedicte Bjerknes i spissen av arbeidet. Hvordan kan mediebransjen ta et helhetlig bærekraftansvar? Dette var ett av spørsmålene Footprint diskuterte sammen med Norsk Journalistlag (NJ) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i utviklingen av bransjens nye […]
Les mer -
Hvor ekstreme må klimatiltakene bli?
Å suge CO2 ut av atmosfæren og dimme sola er ikke lenger bare science fiction. Kanskje vi må ta i bruk alle tenkelige virkemidler. Mandag 4. april kommer FNs klimapanel med en ny rapport, denne gang om løsninger. Hvilke muligheter har vi egentlig for å nå klimamålene? Målet verdens land har blitt enige om, er […]
Les mer -
FNs Klimapanel: Det er fortsatt håp!
Den tredje delrapporten i FNs klimapanels sjette hovedrapport er nå lansert. Vi har trukket ut noen sentrale poeng:
Les mer -
ESG og bærekraft – to sider av samme sak
Det er lett å bli forvirret av begrepene som brukes når næringslivet snakker om hvordan de tar hensyn til miljø og sosiale forhold. Noen vil ta samfunnsansvar, andre vil være bærekraftige, og de siste årene har flere og flere begynt å omtale det som arbeid med «ESG». De ulike begrepene kan være forvirrende internt hos selskapene også. Hvis økonomisjefen snakker om ESG, […]
Les mer -
Climate news #5
The world in brief – our weekly update on sustainability worldwide. This week covering: Elon Musk is the FT´s Person of the Year, Russia blocks UN resolution to declare climate change a threat to security, How can cities prepare for flooding? And how inconsistent carbon pricing affects cross-border lending. Elon Musk is the FT´s Person […]
Les mer
-
Footprint henter fem nye rådgivere
Vi fortsetter veksten etter å ha doblet omsetningen fra i fjor. Denne gangen med nye rådgivere fra The Economist, MDG, Schibsted, Coor og Design Container. Civita-rådgiver og Economist-skribent Guy Kiddey blir ny Footprint-rådgiver sammen med Ayla Lillevik fra MDG, Julie Hagerup fra Schibsted, Henrik Fohnan fra Coor og Malin Elida Skeie fra Design Container. – […]
Les mer -
Rekordvekst for Footprint
Det siste drøye året har Footprint gått fra 9 til 22 ansatte – og doblet resultatet. – 2021 var først og fremst en vekstreise for oss, sier byråleder Øyvind Vederhus til Kampanje. Norges så langt eneste rene klimabyrå ble etablert i 2016, men det var i fjor veksten virkelig tok av. Nå står toneangivende selskaper som […]
Les mer -
Frokostseminar: Åpenhetsloven trer i kraft 1. juli – hva må du gjøre nå?
Nå er det ikke lenge til Åpenhetsloven trer i kraft og mange norske bedrifter lurer på hvilke praktiske konsekvenser den nye loven vil ha for dem og hva som skal til for å innfri lovkravene. Vi gir deg full oversikt på vårt frokostseminar 16. juni. Hva er Åpenhetsloven og hva betyr den for min virksomhet? […]
Les mer -
Bli en del av den grønne lobbyen!
24. mai inviterer Footprint til lobbykurs med Trine Skei Grande, for utvalgte unge grønne aksjonister. Her vil dere lære hvordan du utvikler en effektiv politisk strategi, hvordan du forbereder organisasjonen din til politiske samtaler og møter, hva dere bør si – og ikke minst – hva dere ikke bør si eller gjøre. Frem mot 2030 […]
Les mer -
Jakter på de grønne hodene
Footprint lanserer Norges første grønne rekrutteringsselskap, Footprint People. – Vi opplever en eksplosiv etterspørsel etter folk og ledere med bærekraftkompetanse. Derfor var veien fra klimarådgiving til rekruttering kort, sier Footprint-gründer Beate Nossum. De fleste organisasjoner av en viss størrelse har i dag vedtatt bærekraftstrategier og er i gang med implementering. I følge PwCs kompetanserapport fra […]
Les mer