Jernia – en godtebutikk for klimatiltak

Publisert 7. november 2019

Espen Karlsen reiste en varde av gamle stekepanner og dro til Kina for å få grill-produsentene til å slutte med all den unødvendige plastemballasjen. Han jobber for mer sirkulær økonomi i varehandelen, krever returordning for jern og metall og fronter behovet at handelen øker omstillingstakten.

Oppgaven: Skape vekst og entusiasme for Jernia-kjeden med fokus på lønnsomhet, klimavennlige løsninger og varer som varer.

Resultater: Espen Karlsen ble i løpet av 2019 en av varehandelens mest synlige toppledere. Han har satt agenda gjennom en rekke store medieoppslag, blitt invitert inn i offentlige utvalg, blitt en ettertraktet foredragsholder og paneldeltaker. Og ikke minst, skapt stor entusiasme internt i kjeden. På YouGov Brand Index septembermåling (2019) gjør Jernia et byks i resultat.

– Vi i varehandelen er en del av klimaproblemet. Men det betyr jo at vi er en godtebutikk for klimatiltak!

Jernia-sjef Espen Karlsen på Virkekonferansen 2019

Vi i Fo°tprint er stolte over å få jobbe sammen med en visjonær og fremoverlent næringslivsleder som vet hva han vil, og som ikke er redd for å stikke hodet frem. Vi har jobbet strategisk og prioritert noen få, men kraftfulle endringsprosjekter som gjør en forskjell i det grønne skiftet.

I samarbeid med kunstner Lise Wulff, satte Jernia opp en varde av brukte panner og gryter for å sette fokus på resirkulering av jern- og metall (foto: Lise Wulff)

Første tiltak: Jernia starter returordning for jern!

Det er like stort behov for gjenvinning av metaller som det er for innsamling av plast. Jernias første bærekraftkampanje var derfor å starte en egen returordning, samtidig som de gikk sammen med Natur og Ungdom om å stille krav til klimaministeren om en forskriftsendring for krav om innsamling av jern- og metallavfall.

For å sette søkelys på problemet engasjerte Fo°tprint kunstner Lise Wulff som bygde en varde av innsamlede gryter, panner og kjeler på Jernbanetorget i Oslo. Ordfører Marianne Borgen stod for den offisielle åpningen på Jernbanetorget i Oslo. Jernia har samlet inn over to tonn jern, og alle kunder får 20% rabatt på nye gryter og stekepanner ved innlevering av gamle.

Til Kina for å redusere plastemballasje

Faksimilier: Dagens Næringsliv og Aftenposten

Espen Karlsen følte seg truffet av ungdommenes engasjement gjennom våren 2019 og beskyldningen om at hans generasjon ikke gjorde nok. Som næringslivsleder var det mye han kunne gjøre. Emballasje rundt gassgriller ble hans neste prosjekt, og han reiste selv til Kina for å forhandle om mer bærekraftig emballasje.  Kineserne så rart på ham, men var lydhøre og lovte å endre bruken av isoporemballasje.

Dårlig service – god oppmerksomhet

Espen hadde jobbet i hotellbransjen, blant annet som administrerende direktør på Petter Stordalens hotell The Thief i Oslo, og har alltid vært opptatt av god service. Som et ledd i strategien med å øke bransjen omstillingstakt, medførte følgende kraftsalve i Dagens Næringsliv at han virkelig fikk en plass i offentligheten:

– Vi har mishandlet kundene i altfor mange år, og det betaler vi regningen for nå.

Espen Karlsen til DN, 28. februar 2019.

Espen mente det ble helt feil å skylde på nettbutikkene og manglende parkering i sentrum når butikkene gikk dårlig. Han mente varehandelen hadde seg selv å takke etter år med manglende investering i opplæring av ansatte og kundeforståelse.

Styrket profil som tydelig toppleder

Faksimile: Dagens Næringsliv

Etter en rekke medieoppslag med fokus på hvordan Jernia skal gjennomføre helt konkrete prosjekter for å løse problemer knyttet til bærekraft, opplever Espen Karlsen at han har både eierne, ansatte og miljøorganisasjonene med seg. Kundene har tatt imot tiltakene med åpne armer og Jernias toppsjef blir stadig oftere trukket frem som en av næringslivlederne som går foran.

Internt i Jernia-konsernet har det vokst frem en entusiasme og stolthet over den bærekraftige omstillingen. Espen har vært en tydelig leder som har skapt kulturendring – nå tar de ansatte selv initiativ til store og små tiltak.

Forespørslene om deltakelse i ulike arrangementer og fora er så stor at Espen selv må være restriktiv med hva han sier ja til av engasjement som ikke handler om å drive butikken. 2019 ble et skifte for topplederen. Det startet med å bygge en varde for å belyse et stort klimaproblem i januar, fortsatte med engasjement for plast gjennom våren og inn i Arendalsuka. I oktober møtte han statsminister Erna Solberg i diskusjon om sirkulær økonomi og i november sto han på scenen på Virkekonferansen 2019.

© Footprint Consulting AS | 914 915 716 MVA